کد مطلب:277152 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

علت پی جویی مفاهیم اسلامی
در این روزگار آشفته و بی سامان كه تمام امكانات مادّی جهان در دست ابرقدرتها و زمامداران خودسر و سیاستمداران فریب كار و مسئولان بی اعتقاد تمركز یافته است، و عقاید، آرا و اندیشه های غلط و ضدّ مذهبی آنها به عناوین مختلف، به زور تبلیغات عمومی و به وسیله ارتباطات جمعی جهان، بر پیروان مكاتب و مذاهب دنیا تحمیل می گردد بر هر فرد مسلمان و هركس كه بخواهد با روح تعالیم عالیه اسلام و حقیقت



[ صفحه 190]



برنامه های تربیتی این مكتب انسان ساز آشنا شود، قبل از هر چیز، درك صحیح و شناخت درست مفاهیم واقعی واژه ها و اصطلاحات اسلامی لازم و ضروری است.

زیرا در این دوران پرغوغای مسلكها كه همه نظامها و گروه ها، در جهت ضدّیت با خدا و مذهب و بخصوص در جهت مخالفت با اسلام و تشیّع شكل گرفته است و باطل گرایان و نظام های فاسد و مفسد كنونی جهان نیز، با اِعمال رویّه های ضد انسانی به تبلیغ افكار و اندیشه های ضدّ دین پرداخته و سخت می كوشند تا با انواع دسیسه ها، تحریف واقعیت ها و قلب مفاهیم واقعی اصطلاحات اسلامی، مرام های باطل خود را با طرح شعارهای زیبا و دلپذیر و الفاظ فریبنده، به عنوان تنها فلسفه علمی و جهان بینی مترقّی به خورد مردم دنیا بدهند و مسلمانان را از آگاهی های كافی درباره اصطلاحات و شعایر دینی محروم نمایند و آیین پاك محمّدی (صلی الله علیه وآله وسلم) را به سرنوشت آیین های وابسته به «تورات» و «انجیل» دچار سازند، اگر مفاهیم واقعی واژه های اسلامی و معانی حقیقی آنها به درستی درك شود، برداشت های غلط كه برای گروهی از ره گم گشتگان در شناخت واقعی دین و مذهب پیش آمده است، مرتفع می گردد.

و اگر مفاهیم واقعی اصطلاحات اسلامی به گونه ای كه هست، معرفی نشود و سیاست بازان كهنه كار، افراد مغرض و دزدان عقیده، آنها را به صورت دیگری جلوه دهند، زیان و ضرر آن برای مسلمانان كمتر از گمراهی صریح، نخواهد بود.

بنابراین، در چنین هنگامه ای، بر یكایك ما مسلمانان واجب است كه برای حفظ آثار اصیل اسلامی، به پاسداری از میراث كهن اسلامی خود برخیزیم و در نگهداری فرهنگ غنی اسلامی خویش، بیش از پیش ساعی و كوشا باشیم و نگذاریم كه هویّت تاریخی، و اصالت ملّی و میراث فرهنگی مان دستخوش آفت تحریف، و مورد دست برد دزدان عقیده قرار گیرد.

به هر حال، در آیین مقدّس اسلام واژه های فراوانی چون قِسط، عدل، زهد، قناعت، توكّل، تسلیم، خلافت، ولایت، امامت، مهدویّت، دعا و زیارت یافت می شوند كه مفاهیمی مخصوص به خود دارند و انحراف از درك معانی حقیقی آنها، مساوی با گمراهی در اصل دین و یا یكی از رشته ها و پایه های اساسی دین است.

از جمله این واژه ها، واژه «انتظار» است كه مربوط به ظهور آخرین حجّت خداوند و مصلح



[ صفحه 191]



آخرالزمان حضرت مهدی (علیه السلام) است كه بیگانگان با تلقینات و تبلیغات سوء و غرض آلود، كوشیده اند تا آن را عامل انحطاط و عقب ماندگی معرّفی نمایند؛ در حالی كه «انتظار ظهور حضرت مهدی (علیه السلام)» یكی از حساسّ ترین و تاریخ سازترین فرازهای عقیدتی اسلام است.

اینك برای شناخت كامل انتظار، نخست در باره معنا و مفهوم كلمه «انتظار» از نظر لغت و مذهب بحث می كنیم؛ سپس در باره انتظار فرج در اسلام و دلایل آن در قرآن و حدیث، سخن می گوییم؛ آنگاه در باره «انتظار فرج از دیدگاه نظامهای سلطه گر» و برداشت های غلطی كه برخی از احزاب و مكاتب از این عقیده اصیل كرده اند، به بحث و بررسی می پردازیم و در پایان قسمتی از روایات مربوط به انتظار را ـ كه حاكی از سازندگی این اصل حیات بخش و تلاش انگیز است ـ متذكر می شویم.

چنان كه پیش تر روشن ساختیم، انتظار فرج از آمال و آرزوهای دیرین بشر و همه ملّتها و مذاهب بزرگ جهان است كه خمیر مایه اصلی آن در اعماق وجود همه انسانها و جوامع مختلف بشری وجود دارد.